Н-14: Траса гучних обіцянок та політичного розбрату

Вторник, 2 октября, 2018 20:25

Очільники Миколаївщини, в уряді та різних міністерствах змінюються, а обіцянки побудувати першу в Україні бетонну дорогу залишаються лише словами. Адже за роки цих обіцянок стан траси Н-14 на Миколаївщині, а саме у Єланецькому районі, лише погіршився. А ось місцеві жителі, які вірили, що нарешті у цьому році почнуть ремонтувати «пекельну» дорогу, залишилися поки ні з чим. Точніше з вбитою дорогою, через яку неможливо дихати влітку, адже підіймаються пилові бурі, а взимку ледве проїдеш, бо численні кучугури із залишків багнюки замерзають. Хоч ні, тепер є обіцянка про мільярд гривень в бюджеті 2019 року на цю саму трасу.

Варто нагадати, що про пілотний проект траси Н-14 в бетоні говорили ще декілька років тому. Першу в Україні бетонну дорогу Миколаївщині у 2015 році «пророкував» тодішній міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. Його змінив Володимир Омелян, який також розповідав про свої мрії про бетонну дорогу.

Нарешті в цьому році нібито мали розпочати ремонт, хоч у цьому також були сумніви. Все починалося не дуже гладко, адже розпочалися «каруселі», чи буде все ж таки фінансування на Н-14. Позаштатний радник голови Миколаївської ОДА, екс-заступник міністра інфраструктури, Володимир Шульмейстер спільно з експертом Ярославом Пилипчуком 6 лютого 2018 року опублікували на сайті «Зеркало недели» статтю. В ній йдшлося про те, що «Укравтодор» відмовився від цементних доріг.

«Приоритеты, выставленные «Укравтодором» на 2018 г., разработаны, опираясь не на принцип важности для страны, а на принцип важности людей, определяющих, куда эти дороги идут. В ночь перед голосованием бюджета автомобильные дороги, на которые будут идти деньги, были заменены. Например, отменили финансирование 2 млрд грн на «Николаев-Кропивницкий», которая должна была быть заложена в цементобетоне», — йдеться в статті.

Вже 8 лютого Савченко написав у «Фейсбуці», що просить міністра інфраструктури Володимира Омеляна перерозподілити гроші з ремонту траси Н-14 на Н-11 «Миколаїв-Дніпро». Як бачимо зараз, частково, але все так і вийшло.

Так звана «зебра»

Так званий пішохідний перехідТакож у «Фейсбуці» 10 лютого Савченко зазначив, що на «бетонках» доведеться переробляти проекти через подорожчання матеріалів, а також що буде просити у червні про перерозподіл грошей з Н-14 на Н-11.

Зрештою, гроші все ж таки передбачили на трасу. І під час чергового перекриття Н-14 наприкінці березня цього року жителів Єланеччини запевнили, що ніхто 300 млн грн з ремонту траси не забиратиме, «Укравтодор» цього не узгодив.

Варто нагадати й те, що у квітні депутат Михайло Талпа казав на сесії облради, що потрібно визнавати стан траси надзвичайним, тоді процес фінансування і ремонту прискориться.

«По Н-14 нужно правдами и неправдами сделать так, чтобы туда приехало два человека: министр транспорта (инфраструктуры — ред.) и премьер-министр. Сегодня Н-14 — это не вопрос службы (автодорог — ред.), не вопрос Новака (Славомир Новак — глава «Укравтодора» — ред.), не вопрос Облавтодора. Это вопрос премьер-министра и министра транспорта», — скащав тоді депутат.

Як бачимо, на трасі Гройсмана не дочекалися. Втім, як і оголошення надзвичайного стану та прискореного ремонту. Хоч у травні таке прохання під час візиту Петра Порошенка до Миколаєва передали.

«Я думаю, лучше сказать, что у нас нет дороги «Кропивницкий-Николаев». Я посмотрю, попробую обратиться (до Кабміну з приводу надзвичайного стану — ред.). Если не получится, то при подготовке бюджета следующего года мы отдельно выделим деньги на эту дорогу», — сказав тоді президент.

Єланчани ж повірили, що ремонт, все таки буде, 300 млн віділили і нібито за зрушеннями можна було спостерігати у системі «Прозорро». Служба автодоріг Миколаївщини на початку травня оголосила три тендери відповідно на три ділянки. Аукціони мали відбутися на початку червня. Проте у червні очікувала перша несподіванка — аукціони перенесли через зміни у техдокументації на початок липня.

У липні другий «сюрприз» — знов відтермінування. При цьому один з тендерів — на капремонт 7 км — скасували і натомість оголосили інший. Аукціон мав відбутися на початку вересня. Як виявилося, саме він став камінем спотикання. Хоч одразу закрадаються сумніви, якщо тенедри неодноразово переносили до осені, то коли ж планували робити ремонт. Та чи взагалі насправді планували?

Ще одна деталь — в.о. голови САД Миколаївщини Андрій Максименко повідомив, що вони отримали два позитивних висновки експертизи по Н-14. Роботи, за його словами, планували на серпень.

Варто додати, що все ж таки два тендери були проведені — наприкінці серпня-початку вересня. На ділянку 1 км переможцем стала білоруська фірма, а на 2,5 км — «Альтком». Проте повертаємося до ділянки у 7 км та з орієнтовною вартістю робіт 165 738 727 грн.

Підрядник «Полтавабудцентр» подав скаргу до Антимонопольного комітету, оскільки не погоджувався з тим, що його заявку відхилили. Крім того, він поскаржився на інших учасників, вказавши на їхні порушення. Тендер було заблоковано.

5 вересня чуємо новину, що з Миколаївщини зняли 99 млн, заяви Максименка. Варто зауважити, що він припускав справделивим те, що з Н-14 зняли гроші, оскільки тендери були заблоковані. Але якщо бі ті самі тендери провели вчасно, то чи було б більше часу для оскарження та ремонту?

В «Укравтодорі» ж заявили, що зняли кошти з траси Н-14, тому що ремонт так і не провели, тендери не завершили. І взагалі, кошти, мали забрати у червні з цих самих причин. Таким чином, Київ перекинув провину за провал ремонту на Миколаївщину.

Також в «Укравтодорі» заявили, що Миколаївщина лише на 17% освоїла кошти на ремонт доріг. Про це казав і прем’єр Володимир Гройсман. Мовляв, що ви ще кажете про кошти, які у вас забрали, якщо ви їх освоїти не можете.

Звісно ж Савченко, людина президента, Максименко, що входить до команди губернатора, та депутати не погодилися з цими наріканнями, посилаючись на те, що все це політична гра, а насправді відсоток освоєння коштів більший і є можливість провести роботи.

Не менш цікаво було спостерігати за «політичним двобоєм» на переритті траси голови облради Вікторії Москаленко, яка обиралася від БПП, з ще одним представником партії президента — нардепом Лівіком. Цей нечастий гість району приписав собі «лаври», що нібито він відстояв 300 млн грн на Н-14. Самі ж жителі одразу його поправили, що заслуга не лише його. Втім нардеп провину за неосвоєння коштів також переклав на Службу автодоріг та місцеву владу, з чим не погодилася Москаленко.

Що ми маємо на сьогодні. Антимонопольний комітет задовольнив лише одну скаргу — по ділянці в 7 км. Тендер мають оголосити знов. Савченко знов заявив, що про неможливість осовєння коштів знали ще у лютому. А ці скандальні 300 млн фактично ніхто не забрав.

«Завдяки нашій об’єднуючій позиції, і тому, що проблема піднялася на загал, а не приховалася – гроші з траси Н-14 у нас ніхто не забрав. Вони залишаються у нас…Ще у лютому місяці обласна державна адміністрація звернулася до всіх відповідних органів з листами, в яких чітко розписала і показала, що ці дороги не можуть бути збудовані, тому що не пройшла індексація по проектах, не пройшла експертиза, і якщо воно все повернеться в червні, то це фактично неможливо буде зробити. З лютого, фактично кожного місяця, ми надсилали такі листи. Для нас це не випадковість», — сказав Савченко.

У проекті держбюджету 2019 є рядок про 1 млдрд грн на трасу Н-14. Та невідомо, чи не дадуть ці кошти на дорогу в Кропивницькому, де траса так само проходить, але цього року ремонт чомусь розпочався, навідміну від Миколаївщини.

Крім того, у Службі автодоріг Миколаївщини пообіцяли, що цього року розпочнуться підготовчі роботи до ремонту по Возсіятському мосту та ще ділянці у селі. Мова йде про два тендери, які вдалося провести.

Проте в цілому виникає питання: навіщо була вся ця затія з нібито ремонтом траси, тендерами, що постійно переносяться, якщо одразу було відомо, що не буде роботи у в цьому році? Щоб підняти одним рейтинги перед виборами, що кошти виділяють на дороги, а іншим опустити, тому що їх не освоїли? Поки політики сиплють обіцянками, влаштовують політичні двобої, шукаючи винного, потерпають прості люди. Адже їм жити у домівках біля траси, які трясе від фур, а пил так підіймається, що дихати неможливо.

«Єланецькі новини»

Другие новости:

Теги: , ,