Як електронні трудові змінять життя українців: роз’яснення від Пенсійного фонду Миколаївщини

11 февраля, 2021 15 :02

Верховна Рада на засіданні 5 лютого прийняла законопроект про перехід на електронні трудові книжки. Наразі він очікує на підпис президента.

Кореспондент видання MyCity поспілкувався з заступницею начальника Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області Ольгою Галинтовською та дізнався, як будуть впроваджуватися електронні трудові та як це відобразиться на звичайних громадянах.

«Робота в даному напрямку розпочалася ще в липні минулого року на підставі постанови Кабінету міністрів «Про запровадження обігу трудової діяльності працівника, фізичної особи підприємця, підприємця, що забезпечує себе роботою самостійно в електронній формі». Постановою передбачалося введення такого поняття, як електронна трудова книжка та оцифрування електронної трудової книжки. Тобто роботодавці або застраховані особи на сьогоднішній день самостійно мають змогу через веб-портал електронних послуг пенсійного фонду України звернутися з сканованою трудовою книжкою», — каже Ольга.

Працівники Пенсійного фонду оцифровують усю інформацію, яка є у трудовій: початок періоду, кінець періоду роботи та зазначають підприємство, де працювала особа. Заступниця керівника фонду запевняє, що це мінімізує ризики незарахування страхового стажу при зверненні особи за призначенням пенсії:

«Бувають випадки, коли люди до нас звертаються з заявою про втрату трудової книжки, з дублікатами або новими книжками, у яких випав період до 2000 року. На сьогоднішній день особа змушена звертатися до архівних установ або до підприємств за довідкою про те, що вона дійсно там працювала. Коли ми проведемо роботу з оцифрування трудової книжки, то цій особі при зверненні за призначенням пенсії вже не потрібно буде навіть надавати трудову, бо вся необхідна інформація буде в електронному вигляді».

В органах Пенсійного фонду інформація про трудову діяльність працівника накопичується з 2000 року в системі персоніфікованого обліку. Тобто підприємства і установи здають звіти, на підставі яких пенсійний фонд акумулює інформацію про те, що конкретна людина працювала на даному підприємстві в певний період часу і страхові внески сплачені. А період до 1 червня 2000 року необхідно оцифрувати та внести на підставі скан-копій трудових книжок.

Основною перевагою впровадження електронних трудових є автоматичне призначення пенсій. Мається на увазі що особі з 30-річним стажем, яка звернулася до Пенсійного фонду, або ж її роботодавець надав скановану трудову книжку, пенсія буде призначена на підставі анкети на автопризначення.

«Після досягнення цією особою пенсійного віку органи Пенсійного фонду нараховують такій особі пенсію без додаткового звернення, але до цього необхідно буде подати анкету на автопризначення через наш веб-портал електронних послуг. Це можна зробити і в 35-річному віці, анкета зберігається в базі даних Пенсійного фонду, буде накопичуватися інформація про її трудову діяльність і коли настане вік, пенсія буде призначена автоматично», — роз’яснює Ольга Галинтовська.

Також вона пояснила, що у ситуації, коли працівник наполягає на веденні паперової трудової книжки, роботодавець буде зобов’язаний вести як елетронний, так і паперовій варіанти:

«Роботодавці будуть онлайн реєструвати електронні трудові після того, як закон набере чинності. Він зобов’язує роботодавців вести облік трудової діяльності в електронній формі, але якщо особа наполягає, то роботодавець має вести паралельно і паперовий варіант трудової книжки».

Як повідомлялося раніше, в разі перенесення призначення пенсії та продовження перебування в трудових відносинах, розмір пенсії буде підвищуватися на 0,5-0,75%.